lørdag 27. september 2014

Overvekt

PORSCHE: Selv om modellen er den samme, har både vekten og størrelsen på 911 gått betydelig opp på femti år. Foto: Porsche

"Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere". Dette var filosofien til selveste Colin Chapman, mannen bak Lotus. Han hadde denne filosofien fra han startet som bilkonstruktør på slutten av 40-tallet, helt fram til han døde i 1982.

På 1970-tallet veide gjennomsnittsbilen 800 kg (ifølge Reuters), i dag har gjennomsnittsvekta passert godt og vel 1300 kg. Når skjøt vekta i været? Ikke bare blir akselerasjon og bilens oppførsel i svinger dårligere, mer masse øker også forbruket.


I dag veier en helt vanlig familiebil godt og vel 1,5 tonn. En Volkswagen Passat fra 2011 med 2.0 TDI-motor veier 1560 kg. I 1978 veide VW Passat LS 885 kg.


Mange av kiloene kom naturligvis som følge av økende krav til sikkerhet. Da 1980-tallet og jappe-tiden nærmet seg slutten, ble både ABS, kollisjonsputer, deformasjonssoner, og servostyring standard.


Utover 90-tallet inviterte dessuten bilindustrien til tidenes bokstavfest i utstyrskatalogene (les: DSC, ESP, AAC, BAS, DSG, EDS, EMT). Dette førte naturligvis til at bilene la på seg i kraftig i denne perioden, samtidig sørget det for at sjåføren ble stadig mindre involvert i kjøringen.


Det er interessant å se på vektutviklingen på en av få modeller som har eksistert siden 1970-tallet, med samme motorbetegnelse, Bmw 320/320i.


6 GENERASJONER: Bmw 3-serie. Foto: bmwblog.com
Vektutvikling, BMW 3-serie:
E21 320  (1979):   1090kg
E30 320i (1985):   1160kg
E36 320i (1992):   1315kg
E46 320i (1999):   1440kg
E90 320i (2005):   1395kg
F30 320i (2012):   1500kg








Det finnes selvsagt lyspunkter i denne litt dystre utviklinga, men det er naturligvis ikke mange av dem blant familiebiler. Blant sportsbilene fikk man imidlertid flere lette spesialutgaver etter hvert. En av dem er BMW M3 CSL (med blant annet glassfiberforsterket plasttak, null lydisolasjon og et svært spartansk interiør), som veide 1385 kg da den ble lansert i 2004; 110 kg mindre enn en standard M3. Ideen var derimot ikke ny. BMW hadde gjort det samme med E9 karosseriet, og laget 3.0 CSL - en lettet versjon av 3.0 CS i 1974. 

Også Porsche gjorde noe lignende ved årtusenskiftet. Da kom Porsche 911 GT3 RS (996), med en egenvekt på 1360 kg, som er drøyt 20 kg lettere enn en standard 996 GT3.

Det ryktes om at den neste BMW 5-serien skal bli lettere enn dagens. Det vil i så fall være første gang en ny 5 serie er lettere enn modellen den erstatter.