lørdag 11. oktober 2014

Var den norske bilen forut sin tid?


6. november 1956 ble bilen Troll presentert for norsk og utenlandsk presse. Den norske bilen var laget av Troll plastkarosseri og bilindustri i Lunde, Telemark. Pressen viste stor interesse for bilen, og sammenlignet den visstnok med giganter fra både Citröen, Porsche og Saab. Den var imidlertid ikke sammenlignbar i det hele tatt.

Ifølge Wikipedia ble sportscoupéen bygget på en modifisert Gutbrod Superiod-ramme, og utstyrt med en tosylindret totaktsmotor på 700 kubikkcentimeter, også fra Gutbrod. Det helt spesielle var imidlertid at karosseriet var laget av glassfiberarmert polyester. Dette var slettes ikke vanlig på 50-tallet. Fordelene med dette var imidlertid mange. Karosseriet veide 130 kilo mindre enn et tilsvarende i stål, det rustet ikke og produksjonen ble enklere. Dette sørget for at bilen ble rimelig.

Karosseriet var for øvrig utformet av tyskeren Hanns Trippel. Den norske ingeniøren Per Kohl-Larsen fikk tak i tegningene, og dro hjem til Norge for å lage bil.

Ifølge Wikipedia var ideen bak Troll å "bygge verdens første masseproduserte glassfiberbil utenfor USA". Det var nemlig bare Chevrolet Corvette C1 som på denne tiden ble bygget med glassfiber.
Her er Troll avbildet utenfor Stortinget i 1956.

Troll-bilen hadde dermed all grunn til å bli en suksess. 30 hestekrefter kunne dra Troll-bilen opp i 130 kilometer i timen, i tillegg hadde bilen et forbruk på bare 0,5 liter på mila. Dette er tall som var helt respektable på 50-tallet. Troll-bilen hadde til og med bensininnsprøytning fra selveste Bosch. Bilen ble derimot aldri noen suksess. Hvorfor? Ved å lese et lite avsnitt på Wikipedia skjønner man det hele.

-  Etter hvert som produksjonen fortsatte måtte Kohl-Larsen jobbe hardt for å få tillatelse av myndighetene til salg av bilen. Han fikk kun lov til å selge 15 biler i Norge, på grunn av en avtale Norge hadde med Sovjetunionen og Øst-Europa om å kjøpe biler fra dem mot at de handlet norske fiskeprodukter. Myndighetene var redd for at norsk bilproduksjon ville forrykke handelsbalansen. Kohl-Larsen la derfor planer om å eksportere biler til Tyskland og Danmark. Det var også etterspørsel fra land som Finland og Belgia, og på et tidspunkt var det planer om å bygge 2 000 biler i året. Etter hvert sa fabrikken seg fornøyd med en produksjon på ett eksemplar per dag.
Selskapet fikk aldri lov til å selge mer enn 15 biler på det norske markedet. I tillegg fikk de ikke tak i nødvendig kapital for å starte masseproduksjon, og da myndighetene gjorde det klart at de aldri kom til å støtte Troll-produksjonen forlot alle potensielle investorer prosjektet. Dermed gikk selskapet konkurs tidlig i 1958, med kun fem fullførte eksemplarer av Troll.

Det er verdt å nevne at Norge ikke fikk fritt bilsalg før i 1960.

Det norske bileventyret ble dermed sørgelige greier. Bilen var derimot langt forut sin tid. I dag ser vi stadig at bilprodusenter jobber med alternative materialer for å senke vekta på biler. I tillegg hadde den et relativt lavt forbruk, og så overraskende bra ut til å være første modell fra et selskap som egentlig drev med plastikk.
Det hadde vært artig og visst hvor det hadde endt hvis Kohl-Larsen hadde fått statsgaranti, og lov til å selge biler fritt i Norge og utlandet. Kanskje hadde det blitt et aldri så lite norsk bileventyr.

Foto: www.historieboka.no/www.digitaltmuseum.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar