I skrivende stund har Lenkrad hatt 986 sidevisninger. Det passer derfor godt å se nærmere på Porsche 986 - første generasjon Boxster. Denne ble utviklet i ei tid da ting så veldig mørkt ut for sportsbilprodusenten fra Stuttgart. Det er tidlig 90-tall. Jappetiden er for lengst over og folk har gått trangere tider i møte. Hos Porsche begynner både salget og pengereservene å nærme seg null.
For å øke salgsvolumet eksperimenterte Porsche med en mer hverdagslig modell, 989, som skulle få fire dører. Denne konseptbilen ble aldri produsert, på grunn av enorme utviklingskostnader. Les mer om Porsche 989 her.
Porsche måtte se nye veier. De hadde i tillegg dårlig tid. De velger derfor å gjennomføre plan B, som var å lage en rimelig toseters roadster, med en boxermotor plassert midt i bilen. Prosjektet fikk navnet Boxster (les: Boxer og Roadster).
For å gjøre bilen rimelig å produsere valgte man å legge opp til at Boxster skulle dele en rekke komponenter med den kommende 911 (996). Dette var ideen til Wendelin Wiedeking, som ble styreleder og direktør i Porsche i 1992. Materialingeniøren forstod seg godt på både fabrikker og regnskap, og hadde planen klar; en roadster priset under 40 000 dollar. Dette markedssegmentet skulle vise seg og være seks ganger større enn segmentet Porsche 911 befant seg i.
Porsche 986 Boxster. Motoren er plassert rett bak setene. Foto: www.motorsbros.com |
På dette tidspunktet (1993-1994) var det umulig for Porsche å lage en sportsbil de kunne selge for under 40 000 dollar. Wendelin Wiedeking så østover, til Japan og Toyota, som hadde utviklet produksjonskonseptet Lean (slank). Porsche-direktøren kalte inn ei gruppe pensjonerte eksperter fra Toyota for å lære dem om Lean. Dette ble mottatt med blandede følelser hos Porsche, et selskap styrt av svært stolte ingeniører. Forandring måtte imidlertid til.
Innføringen av Lean-prinsippet førte til at antall personer på lønningslista gikk fra 9000 til 6800. I tillegg ble reservedelslageret redusert med 82 prosent. Samtidig ble hele fabrikken i Zuffenhausen omorganisert. Det ble i tillegg etablert en avdeling for produktdissekering, hvor konkurrerende biler (først og fremst BMW Z3, Mercedes-Benz SLK og Mazda MX-5) ble plukket fra hverandre og analysert.
Samtidig krevde Wiedeking at alle avdelinger skulle samarbeide i dette prosjektet; konstruktører, designere, operatører, økonomer og tredjeparts leverandører.
Resultatet av dette ble en livreddende modell for Porsche, og den første helt nye modellen siden 928 kom i 1978. Boxster ble utviklet i en forrykende fart. Det tok bare tre år fra bilen var på tegnebrettet til den ble lansert (1996). På denne tiden brukte Porsche vanligvis sju år på utvikle en modell.
- Having a gun to your head tends to improve one's concentration, skrev AutoWeek om prosjektet.
Wendelin Wiedeking. Foto. autobild.de |
Porsche 986 Boxster ble levert med elleve ulike motoralternativer (alle med seks sylindre boxer-formasjon) fram til den ble erstattet av 987 i 2004. Til og begynne med hadde den en motor på 2,5 liter med en effekt på 204 hestekrefter. Egenvekta var på 1250 kg. I denne utgaven gjorde Boxster 0 til 100 kilometer i timen på 6,9 sekunder med manuell girkasse.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar