søndag 5. oktober 2014

Brutal og vakker


I mellom 1972 og 1989 lagde den italienske sportsbilprodusenten De Tomaso en todørs coupe og kabriolet med navnet Longchamp. Denne hadde en V8-motor på 5,8 liter fra Ford montert foran, baklykter fra en Alfa Romeo og nydelige linjer fra designeren Tom Tjaarda, som jobbet for selveste Ghia. Dette er en svært sjelden bil, kun 409 stykker ble produsert.

Det finnes imidlertid langt mer sjeldnere utgaver av denne. Et lite selskap i Liechtenstein, som heter Jehle, foredlet dette mesterstykket og gjorde det nesten kriminelt tøft.

Verstingmodellen av Jehle Longchamp hadde en enorm Ford V8-blokk med plass til 7,5 liter bensin og luft i sylindrene. Toppen, som var konstruert av Jehle var laget av lettmetall. Den hadde dessuten seks (!) ventiler per sylinder. Det innebærer at denne hadde totalt 48 ventiler. I tillegg hjalp to turboer til med å kjøre trykkluft inn i forbrenningskammerene. Dette sørget for at den ekstremt maskuline bilen kunne skilte med 600 hestekrefter, noe som var helt hinsides i 1987 (til sammenligning hadde Ferrari F40, verdens raskeste serieproduserte bil i 1987, 471 hestekrefter).

En Jehle Longchamp slutter ikke å dra før den når 296 kilometer i timen. Dette må være den barskeste personbilen som noen gang er laget.

Foto: Auto Katalog (1987)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar