Det finnes imidlertid langt mer sjeldnere utgaver av denne. Et lite selskap i Liechtenstein, som heter Jehle, foredlet dette mesterstykket og gjorde det nesten kriminelt tøft.
Verstingmodellen av Jehle Longchamp hadde en enorm Ford V8-blokk med plass til 7,5 liter bensin og luft i sylindrene. Toppen, som var konstruert av Jehle var laget av lettmetall. Den hadde dessuten seks (!) ventiler per sylinder. Det innebærer at denne hadde totalt 48 ventiler. I tillegg hjalp to turboer til med å kjøre trykkluft inn i forbrenningskammerene. Dette sørget for at den ekstremt maskuline bilen kunne skilte med 600 hestekrefter, noe som var helt hinsides i 1987 (til sammenligning hadde Ferrari F40, verdens raskeste serieproduserte bil i 1987, 471 hestekrefter).
En Jehle Longchamp slutter ikke å dra før den når 296 kilometer i timen. Dette må være den barskeste personbilen som noen gang er laget.
Foto: Auto Katalog (1987)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar