Andre verdenskrig fikk enorme konsekvenser for den tyske bilfabrikanten Opel, som i sin tid ble grunnlagt av en mann med navnet Adam Opel. Han konstruerte både symaskiner og sykler før han begynte med biler på slutten av 1800-tallet. Etter krigen måtte fabrikanten mer eller mindre begynne fra scratch. Dette mestret de imidlertid til gangs. Pris- og kvalitetsmessig befant Opel seg i mellomklassen - midt mellom rimelige Volkswagen og luksuriøse Mercedes-Benz.
Mellom 1960 og 1980 hadde Opel sine gyldne tider, og en av deres største suksesser var en bil basert på folkelige Opel Ascona. Den fikk navnet Manta, og skulle ta opp coupe-kampen mot suksessen Ford Capri.
Opel Manta A, den første generasjonen, ble lansert i september 1975, for øvrig to måneder før Ascona, bilen den var basert på. Den hadde elegante linjer, to dører, runde baklykter og en rekke motoralternativer. I Europa fikk man Manta med både 1200, 1600 og 1900 kubikkcentimeter slagvolum. De hadde en effekt på henholdsvis 60, 70 og 105 hestekrefter (PS). Dette er naturligvis ikke voldsomme tall, men kombinert med bare 970 kg egenvekt sørget dette for at Opel Manta var en svært morsom bil. Dette sørget dessuten for at denne ble en coupé for folket.
Prisene på disse kommende klassikerne er allerede på vei oppover.
Opel Turbo Manta. Foto: www.carpointnews.com |
Det ble bygget 33 Turbomanta. Opel Manta A ble produsert mellom 1970 til 1975, før den ble etterfulgt av Opel Manta B. I 1982 fikk man dessuten en Manta B2.
Foto: www.carsonelove.com
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar