onsdag 1. oktober 2014

Dette må være tidenes kuleste Volkswagen

På 1970-tallet kunne man ikke importere biler til Brasil. Det førte til at det omtrent ikke fantes sportsbiler til salgs. Man kunne enten velge å kjøpe en gammeldags Volkswagen Karmann Ghia, eller oppfølgeren Karmann Ghia TC, som var en flopp. Volkswagen hadde nemlig egne produksjonslokaler i Brazil, og var til tider nesten uavhengig av Volkswagens hovedkvarter i Wolfsburg.

I 1969 startet Volkswagen i Brasil opp et prosjekt på egen hånd: "Prosjekt X". Det hele endte i en forferdelig kul sportsbil som etter hvert fikk navnet SP2. (Det var også en SP1, men den var svært undermotorisert, og kun få ble produsert).

Denne har i tråd med Volkswagen på denne tiden, en luftavkjølt firesylindret boksermotor plassert bak. I denne var slagvolumet på 1,7 liter. Den leverte 75 hestekrefter og kunne ta bilen opp i 160 kilometer i timen. Den tiltrakk seg voldsom medieoppmerksomhet da den ble lansert.

Produksjonskvaliteten var langt bedre enn på de andre folkevognene, og den hadde et svært pent interiør. Den ble imidlertid ikke kjent for å være rask. Tvert i mot. Folk ga den klengenavnet "Sem Poténcia (SP)", som er portugisisk og betyr uten krefter.

Modellen ble kun produsert i Brasil. Totalt ble det laget 10 205 stykker mellom 1972 og 1976. 670 av dem ble eksportert. De fleste av dem til Nigeria av en eller annen grunn. Kun én kom til Europa.

Tenk om noen hadde fått tak i en SP2, og montert motor og drivlinje fra en jevngammel Porsche 911.



Volkswagen SP2. Alle foto: Volkswagen classic

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar