Mekanisk sett er en motor med seks sylindre i rekke overlegen en med seks sylindre i V-formasjon. Dette skyldes rett og slett at en V6 har tre sylindre (les: oddetall) i hver blokk. Dette skaper ubalanse og dermed vibrasjoner og støy. Dette er fordi stemplene ikke utligner hverandre, noe som ideelt sett bør være tilfellet. Slik at når et stempel går opp, bør et annet gå ned, på akkurat samme tidspunkt. En V6-motor må derfor balanseres ved hjelp av å enten bruke en optimal vinkel mellom de to sylinderblokkene, eller en rekke balanseringssystemer.
Honda V6-motor. Foto: car-illustration.com |
En rekkesekser ordner imidlertid dette på egen hånd, for ved å sette sylindrene i rekke har et stempel alltid et annet et som utligner bevegelsen. Hvorfor lager man da V6-motorer? Dette er fordi en V6-motor opptar mye mindre plass enn en rekkesekser. I tillegg kan man tverrstille en V6, noe som gjør den aktuell for langt flere biler.
Les hva Jason Cammisa i Popular Mechanics skriver om rekkeseksmotoren her.
I artikkelen står det blant annet at BMW, som regnes for å være ledende på rekkeseksmotorer, har prøvd å utvikle og teste V6-motorer flere ganger, men at disse aldri tilfredsstiller krav til vibrasjoner, støy og så videre. Avbildet øverst er en BMW M52B20-motor. En rekkesekser med to liter i slagvolum. Den har 24 ventiler og en effekt på 150 hestekrefter. Denne motoren var i produksjon fra 1994 til 2001, og er sammen med motorseriene M50 og M54 regnet for å være de beste rekkeseksermotorene noen gang laget av BMW.
Foto: www.bmwblog.com
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar