fredag 3. oktober 2014

Hybrid på italiensk


I disse dager pågår Mondial de l`Automobile i Paris. Blant nyhetene på bilutstillinga er Lamborghini Asterion LPI910-4. Som modellbetegnelsen antyder, yter denne bilen 910 PS (tilsvarende 896 hestekrefter), har en motor montert på langs, og firehjulstrekk. Det er imidlertid aller første gang Lamborghini slenger på en "I" - som visstnok betyr at dette er en Ibrido, eller hybrid.

Bilen har fire motorer, hvorav tre er elektriske. Den fjerde er en 5,2 liters V10-motor, som på egen hånd leverer 602 hestekrefter. Den får imidlertid hjelp av en elmotor til å drive bakhjulene. Samtidig driver de to andre elmotorene forhjulene. Bilen skal ifølge rykter komme seg fra 0 til 100 kilometer i i timen på under tre sekunder, og kan holde det gående helt til den når 360 kilometer i timen, melder Evo Car Magazine.

Batteripakken skal være plassert i sentraltunnelen på chassiset, noe som gir lavt tyngdepunkt og bra vektfordeling. Dette er mulig ettersom girkassen til den midtmonterte forbrenningsmotoren er plassert bak motoren.

Det kan virke som om Lamborghini har laget denne modellen for å hevde seg blant de tre andre superbilene med hybriddrivlinjer; Porsche 918, Mclaren P1 og LaFerrari. Dette er imidlertid ikke tilfelle.

- The Asterion was conceived more for comfortable luxury daily cruising than ultimate track performance, skal Stephan Winkelmann, sjef for Lamborghini, ha sagt under presentasjonen. Dette er dessuten historisk korrekt. Lamborghini har svært sjelden vært involvert i motorsport. Grunnleggeren Ferruccio Lamborghini (1916-1993) uttalte stadig at Lamborghini aldri ville lage et fabrikkteam i motorsport, ettersom dette var for dyrt, og belastende på selskapets ressurser.

Foto: www.autoevolution.com

Lamborghini Asterion LPI910-4.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar