onsdag 8. oktober 2014

Ikke bare fryd og gammen


Den italienske sportsbilprodusenten De Tomaso gikk konkurs i 2004. De etterlot seg imidlertid en rekke fantastiske biler. Vallelunga, Pantera og Longchamp er navn som klenger godt i ørene på sportsbilfantaster. Også har vi denne, Mangusta. Det ble laget 401 stykker av denne skjønnheten mellom 1967 og 1971. Den ble tegnet av ingen ringere enn Giorgetto Giugiaro hos karosseriutformeren Ghia.

I midten satt det en V8-motor fra Ford med enten 4,7 eller 5,0 liter slagvolum. Førstnevnte leverte en effekt på 306 hestekrefter. For å komme til motoren åpnet man to såkalte "gullwing"-dører, som delte hele bakenden på bilen.



Alt var imidlertid ikke bare fryd og gammen. Selv om bilen var billig, var vektfordelingen elendig - 32/68. Chassiset var også kjent for å være langt fra solid nok. Dette sørget for at bilen var svært ustabil og forferdelig å kjøre i svingene. Samtidig skal det ha vært ekstremt trangt i interiøret, pluss at bakkeklaringen var veldig lav.

Selv med disse skavankene, går disse under auskjonhammeren for godt over to millioner kroner.



Foto: www.carsbase.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar