En enkemaker i godt driv. Denne bilen viste ingen nåde om man ikke visste hva man drev med. Foto: Flickr |
Gamle 911-modeller ble tidlig kjent for skumle kjøreegenskaper, spesielt Tubo-modellene. Dette kom av at motoren og drivhjulene var plassert bak. Dette førte til en meget baktung konstruksjon, og sørget for at forhjulene og bakhjulene raskt byttet rekkefølgene hvis det glapp i en sving.
Les mer om tidenes første enkemaker her.
Det ble ikke bedre da Porsche monterte en primitiv turbolader på 911 i 1975. Denne led av ekstrem forsinkelse av turbotrykk (turbo-lag). Dette medførte at turboaggregatet ikke slo inn for fullt før antall omdreininger i minuttet nådde 4000. Deretter ble det hardt å holde bakkekontakten for bakhjulene, og naturligvis vanskelig for mannen bak rattet å holde bilen på veien. Noen ganger sørget 260 eksplosive hestekrefter for at det endte i enker.
Porsche 930, et par og noen hester. Foto: Flickr |
Dagens 911 Turbo er ingen enkemaker. Med firehjulstrekk, avanserte turboladere og antispinnsystem skal det godt gjøres å ende i grøfta.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar