lørdag 27. september 2014

Mannen bak BMW-ikonene

Claus Luthe. Foto:Wikipedia
Claus Luthe er mannen bak bilene som for alvor satte BMW på kartet.

Året er 1976. Claus Luthe har designet en rekke biler, deriblant  NSU RO 80. Han har vært sjefsdesigner i Audi siden 1971, men han får ikke utfolde seg som han vil. I 1976 går han derfor over til BMW - og blir sjefsdesigner. Han tar over etter Paul Bracq, som akkurat har lagt grunnlaget for designspråket i BMW de kommende årene, med modellene E21 (3-serie), E12 (5-serie) E24 (6-serie) og E23 (7-serie).

Luthe får imidlertid ikke frie hender i BMW heller. Han får i oppgave og utforme en facelift av BMW 5-serie (E12) som skal ut av produksjon i 1981. Han får 100 millioner USD til rådighet. Han endrer ikke stort på det konservative designet. Han bruker den samme passasjerdelen av karosseriet. Fronten og bakenden får imidlertid et diskret løft, mens interiøret blir helt nytt. I tillegg får bilen en rekke tekniske oppdateringer, deriblant nye drivlinjer og ekstrautstyr som klimaanlegg, etterhvert airbag og elektrisk-justerbare seter. Dette blir mye dyrere enn først antatt - prisen for det hele kommer på 400 millioner USD. Claus Luthe skal ha vært bekymret da han la fram arbeidet sitt for styret, men de ble meget begeistret. Dermed var BMW E28 skapt - den første BMW-en i en rekke av kommende klassikere ført i hånden av Claus Luthe.

Det ble produsert 722.328 BMW E28 mellom 1981 og 1988. Da BMWs motorsportavdeling lanserte M5-versjonen av E28 i 1985 var den verdens raskeste serieproduserte sedan. I tillegg var E28 som 524td-modell en av verdens raskeste dieselbiler på 80-tallet.

BMW 5-serie (E28). Foto: Fredrik Mellemseter


Claus Luthe begav seg senere ut på å designe BMW E30 (3-serie), en av selskapets aller største suksesser (2,339,520 produserte). Deretter tok han fatt på E32 (7-serie), som for alvor skulle ta opp kampen med Mercedes Benz, som regjerte i luksussedan-klassen med sin S-klasse. Deretter kom BMW E34 (5-serie), som tok over for E28. BMW E34 hadde mange likhetstrekk med sin storebror, E32.

Bilene Claus Luthe hadde ansvar for var svært konservativt utformet. Han jobbet  hardt med å skape en identitet i BMW - noe han i aller høyeste grad lyktes med. Han gikk imidlertid nye veier da han designet BMW 8-serien som ble lansert i 1990, og den neste 3-serien (E36) som ble lansert i 1991. Sistnevnte var den første 3-serien som fikk lyktehus - i motsetning til å ha de karakteristiske fire adskilte hovedlysene.

BMW 7-serie (E32) Foto: BMW


Claus Luthes arbeid som sjefsdesigner i BMW fikk en brå slutt da han ble tiltalt for å ha tatt livet av sin egen sønn under en  voldsom krangel langfredag 1990. Han ble dømt til 33 måneder fengsel, men ble sluppet ut før han hadde sonet ferdig. Han jobbet som ekstern konsulent i BMW fram til han døde 17. mars, 2008, 75 år gammel.

Videre lesing:

http://www.curbsideclassic.com/uncategorized/automotive-history-the-cars-of-claus-luthe/

http://en.wikipedia.org/wiki/Claus_Luthe

BMW 3-serie (E36). Den første 3-serien med lyktehus. Foto: BMW