Mercedes SL av denne generasjonen fikk klengenavnet "Pagode". Foto: Fredrik Mellemseter |
Folk med øye for eldre BMW legger nok merke til den grønne 5-serien som står i bakgrunnen; en E12 som sannsynligvis er finere nå enn da den forlot fabrikken. Det er en 528 med den velkjente M30-motoren. Ettersom den ikke har bokstaven "i" (injection) stående bak modellbetegnelsen, er det også et par forgassere under panseret (den yter 163 hestekrefter ved 5800 omdreininger per minutt, og 254 newtonmeter ved 4000 omdreininger). BMW E12 ble for øvrig designet av samme mann som var sjefsdesigner på Mercedesen over; Paul Braq.
Den aktuelle BMW-en var av senere årgang enn 1976. Da kom nemlig facelift-utgaven. Den fikk i den forbindelse flyttet bensinlokket fra mellom baklyktene til høyre side på bilen. Legg også merke til at den ikke har sidespeil på høyre side.
Denne var for øvrig til salgs da jeg besøkte stedet i april, for 8900 euro, cirka 75 000 NOK.
BMW E12 528. Foto: Fredrik Mellemseter |
Denne 528-en er en "facelift", ettersom bensinlokket sitter på siden, og ikke mellom baklyktene. Foto: Fredrik Mellemseter |