mandag 29. september 2014

Mørke tider

En BMW E46 - med trapp. Foto: jimmy540i.com
Ved årtusenskiftet blomstret en helt uvirkelig bilkultur opp. Vi fikk kjennskap til ting som body-kit, neonlys, spinners og øyelokk. Det var som om all fornuft opphørte og ble erstattet med plastikkraketter ikledd klistremerker ved framskjermene. Samtidig skulle bilene lakkeres i oppsiktsvekkende farger, og etterpå kles i enten drager, flammer eller striper.

Toyota Celica. Foto: forums.vwvortex.com
Det ble ikke bedre etter at "Fast and the Furious" hadde premie 18. november 2001. I filmen florerte det av alvorlig stylede biler.

Trenden førte til at mange biler ble ødelagt - enten på grunn av hensynsløse inngrep i karosseriet eller drivlinja, eller på grunn av gateracing. Misforstå meg rett, det er ingen skam og sette sitt eget preg på bilen. Det som foregikk rundt år 2000 var imidlertid ikke pene saker.

Det hele snudde imidlertid etter hvert som tiden gikk, og siden Fast and Furious (film nummer fire) kom i 2009, virker det som om at denne stylingtrenden omtrent har dødd ut.

Dette var ikke første gang folk fikk trang til å modifisere bilene sine til det ekstreme. Under Jappetiden (i Norge: fra 1983 til november 1987) fikk man flere og flere "ambisiøse, dynamiske og induvidualistiske mennesker, med holdninger som mer enn tidligere handlet om personlig gevinst", som det heter på Wikipedia. Uttrykket japper, kommer for øvrig fra forkortelsen YAP, som betyr Young Aspiring Professional).

Disse folkene kunne naturligvis ikke kjøre rundt i biler som alle andre kjørte. Dermed vokste enn rekke stylingbedrifter fram. Bedrifter som Strosek, Koenig og Gemballa sørget for å gjøre 80-tallsklassikere fra blant andre Porsche og Mercedes-Benz nærmest kriminelt stygge.

En Rinspeed Porsche 939, basert på en Porsche 911 og 928. 911 + 28 =939. Foto: carmagazine.co.uk