søndag 28. september 2014

Hvorfor BMW bør vinne DTM

Marco Wittmann i BMW M4. Foto: BMW Motorsport


Søndag gikk årets nest siste løp i årets DTM-sesong (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) av stabelen i Zandvoort, Nederland. Hele fire ganger måtte Safety Car ut på banen før det ble klart at svensken Mattias Ekström i Audi tok førsteplassen. Årets førermesterskap ble imidlertid avgjort forrige runde, på Lausitzring, hvor Marco Wittmann i BMW sørget for å få nok poeng til at han vinner sammenlagt uansett. I helga ble det klart at teamet hans, BMW Team RMG, dessuten har årets team-mesterskap i boks.

BMW ligger som om ikke det var nok, an til å vinne konstruktørmesterskapet også (med 361 poeng mot Audis 340 før siste runde på Hockenheim).

Det er viktig for BMW å vinne både sjåfør- og teammesterskapet. Det er først og fremst fordi konkurrentene, Audi og Mercedes-Benz, har herjet på andre motorsportarenaer denne sesongen. Audi har vunnet tjuefiretimersløpet på Le Mans de siste fire årene, og vant dessuten sekstimersløpet på Circuit of The Americas nylig.

Mercedes AMG Petronas har regjert Formel 1 denne sesongen, med duoen Lewis Hamilton og Nico Rosberg. De har nærmest vært i en klasse for seg.
Volker Streyks' BMW 635CSi. Foto: autobild.de

BMW har dessuten stolte tradisjoner i DTM. De vant tidenes første mesterskap i 1984 da Volker Streyk vant i en BMW E24 635CSi. I 1987 vant Eric van de Poele med den legendariske BMW E30 M3. Robert Ravaglia vant i samme bil to år senere, i 1989. I 2012 deltok BMW igjen for første gang på tjue år, Bruno Spengler vant i en BMW M3.

I år følger Marco Wittmann opp, noe som det sannsynligvis settes svært stor pris på i BMW internt - som spiller på at de lager de ultimate kjøremaskinene.