søndag 28. september 2014

Forgjengeren til Panamera

Porsche 989. Foto: Porsche
Pengemangel kan føre til mangt. Porsche hadde all grunn til å bekymre seg på midten og slutten av 80-tallet. Spesielt etter at jappetiden opphørte i 1987. For å tjene penger trengte man en modell man kunne selge i store volum (les: familiebil). Dermed skapte Porsches ingeniør Dr. Ulrich Bez et prosjekt med navnet 989, en firedørs sportsbil for familien.

Porsche 989 (1991) Foto: Porsche
Bilen skulle få åtte sylindre i v-formasjon plassert foran, fire dører og bakhjulsdrift. Motoren skulle yte hele 350 hestekrefter, noe som skulle gjøre 989 i stand til å nå 279 kilometer i timen. Egenvekten endte på 1,572 kg.

Familieporschen skulle lanseres i 1995, men enorme utviklingskostnader sørget for at bilen hadde blitt for kostbar ved eventuelt salg. Prosjektet gikk på skraphaugen i januar 1991.

Arbeidet hadde imidlertid ikke vært bortkastet. Flere av løsningene ble brukt i den første vannavkjølte 911-en (996). Det er dessuten naturlig å tro at Porsche hentet fram planene igjen i forbindelse med utviklingen av Porsche Panamera, som ble lansert i 2009.

Selv om deler av Porsche-entusiastene var nærmest i harnisk da Porsche lanserte Panamera (det var de også da Cayenne kom i 2002), er det et faktum at disse modellene gjør at Porsche kan produsere sine mest konsentrerte sports- og racingbiler i dag.

Les mer om Porsche-konsepter her.

Porsche Panamera (2009). Foto: www.all-porsche.info