Noen steder er triveligere enn andre, og skal man krysse kontinenter i bil vil man helst ikke gjøre det i undermotoriserte skranglekasser, eller trauste familiebiler.
Hvor ville du helst tilbrakt tiden i en tur over kontinentet?
Dette er fem gode alternativer, etter min mening.
5. BMW 6-serie (F12)
Den nyeste BMW 6-serien kom i 2012, og er den tredje i rekken etter E24 og E63/E64. Den deler heldigvis ikke mye med forgjengeren utseendemessing (som var designet av Chris Bangle), og har et nydelig interiør. Legg merke til førerorienteringen - klassisk BMW.
Foto: BMW |
Denne GT-bilen ble lansert i 1996, og er oppkalt etter stedet hvor Ferrari har sitt hovedsete. Den ble gitt en 5,5 liter V12 uten pustehjelp, som er plassert foran. 485 hestekrefter og 568 newtonmeter sørger blant annet for at den tar seg fra 0 til 100 kilometer i timen på litt over fire sekunder. Interiøret er en italiensk langdistanserakett verdig.
Foto: www.ferraridatabase.com |
Andre generasjon Porsche Cayman ble vist for aller første gang på Geneve-utstillingen i 2012. Den hadde blant annet et helt nytt karosseri, lengre hjulavstand og et nytt interiør, som følger opp designspråket Porsche har hatt innvendig de siste årene. Legg merke til alle bryterne - i en Porsche finnes det ikke brytere som har mer enn én funksjon.
Foto: www.caranddriver.com |
2. BMW 8-serie (E31)
Denne litt vulgære sportsbilen kunne ikke blitt lansert på et verre tidspunkt. Den var uhyre godt utstyrt, dyr, tung og kunne fås med enten en V8 eller V12-motor. Da den ble lansert i 1989 hadde man akkurat gjennomgått et globalt børskrakk (som satte en effektiv stopper for den såkalte Jappetiden), og folk flest gikk trange år i møte. Dermed ble den litt til overs, men den hadde om ikke annet utseende med seg; både på innsiden og utsiden, etter min mening.
Foto: www.rarecarsforsaleblog.com |
Produsenten som en gang produserte kanskje verdens vakreste bil (Jaguar E-Type) har prøvd å lage en verdig etterfølger flere ganger. De lyktes ikke før F-Type kom til verden i 2013.Denne har utseende med seg (selv om den ikke kan måles med E-Type), og et interiør som ser fantastisk trivelig ut.
Foto: www.motortrend.com |