Le Mans 1999 ble imidlertid et av tidenes tøffeste. Til start stilte både Audi, BMW, Nissan og Toyota - med svært konkurransedyktige biler. Porsche glimtet med sitt fravær - etter å ha vunnet i 1998. Det var imidlertid ikke konkurrentene som skulle ødelegge for Mercedes.
Se film her (Youtube-link).
Under kvalifiseringen torsdag kveld mistet Mark Webbers CLR marktrykket, og fikk luft under hjulene. Dette førte til at Webber kjørte ut og krasjet. Bilen ble bygget opp igjen fra bunnen av i løpet av natten, samtidig som vingene ble justert, som skulle sørge for mer marktrykk. Bilen var på banen igjen til lørdagens oppvarming før løpsstart.
Han kom imidlertid ikke lengre enn til Mulsanne-svingen på den legendariske Circuit de la Sarthe før bilen traff en hump og på nytt mistet marktrykket. Dette endte i en spektakulær baklengs salto. Ingen ble skadet. På tross av dette valgte Mercedes, ved Norbert Haug, å la de to andre bilene stille til start. Sjåførene fikk streng beskjed om å ikke ligge rett bak konkurrenter når de kjørte på stedene hvor det var humpete vei. Ved å ligge rett bak en annen bil ligger man i en såkalt "slipstream". Det innebærer at bilen foran tar i mot all luftmotstanden - som igjen fører til marktrykk.
Fire timer inn i løpet fulgte Peter Dumbreck i CLR nummer fem en Toyota Gt-One. Det gikk som det måtte gå. Mercedesen lettet og tok en rekke saltoer før den endte i skogen ved siden av - på direktesendt tv. Ingen ble skadet i ulykken, men det skapte mye uro på tribunene.
Ulykken førte til at CLR-prosjektet ble lagt på hylla. Det skulle gå mange år før Mercedes igjen deltok i motorsport.
Løpet ble for øvrig vunnet av Joachim Winkelhock, Pierluigi Martini, Yannick Dalmas og Hans-Joachim Stuck i Team BMW Motorsport. De kjørte en BMW V12 LMR.
Se resultatlista fra Le Mans 1999 her.
Mercedes CLR (1999). Foto: allsportauto.com |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar