Turboen forsynte trykkluft til seks sylindre i bokserformasjon. Motoren med tre liter leverte dermed 260 hestekrefter, langt mer enn en standard 911 Carrera.
For å takle de ekstra kreftene fikk 911 Turbo nytt understell, større bremser og ei sterkere girkasse med fire gir. Den fikk også den karakteristiske hvalhale-spoileren montert bak - som skilte den fra en standard 911. Hvalhalen sørget for at motoren fikk tilgang på mer luft, og dermed bedre kjøling. Den sørget også for mer "downforce". 911 Turbo fikk også bredere dekk, for å gi den mer grep. Allikevel var denne bilen ikke noe for nybegynnere bak rattet. Kort hjulavstand og enorme krefter fra en motor montert bak bakakselen gjorde at denne var nærmest umulig å hanskes med hvis bakenden mistet grepet.
Porsche 930 ble allikevel en enorm suksess. Totalt ble det produsert mer enn 20.000 i tidsrommet 1975 til 1989 (I 1978 fikk bilen en 3,3 liter motor og 330 (!) hestekrefter). Første generasjon 911 Turbo har for lengst blitt en klassiker. Noen av linjene i reklamen over forklarer hvorfor.
- As the intercooled, turbocharged engine spins past 3000 rpm, the raspy, throaty engine makes mechanical music unlike anything you've heard. The surge of power that follows is simply astonoshing. You are litterally pressed back and held fast by the deep leather sport seats.
- As the intercooled, turbocharged engine spins past 3000 rpm, the raspy, throaty engine makes mechanical music unlike anything you've heard. The surge of power that follows is simply astonoshing. You are litterally pressed back and held fast by the deep leather sport seats.
Porsche 930 er bedre kjent som 911 Turbo. En vakker bil. Foto: www.autoevolution.com |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar