Første halvdel av 1980-tallet bød på ekstremt gode tider for BMW. Bilprodusenten fra Bayern hadde for alvor begynt å hevde seg mot storebror Mercedes-Benz. Salgstallene gikk i været, og det gjorde at BMW kunne tillate seg å eksperimentere med ressurskrevende prosjekter.
Et av de mest ressurskrevende var E31-prosjektet, senere kjent som BMW 8-serie. I tillegg til et stort, strømlinjet og tidsriktig karosseri skulle 8-serien få motorisering som endte i et aldri så lite eventyr for BMW. En vanlig feiltakelse er at 8-serien er en etterfølger av 6-serien (E24). 8-serien befant seg imidlertid i et helt annet markedssegment. Den var større, dyrere og et flaggskip for BMW.
BMW 8-serie ble vist fram for aller første gang på Frankfurt Motor Show i 1989. Det strømlinjede karosseriet gjorde at bilen hadde en dragkoeffisient på bare 0,29 (en enorm forbedring fra 6-seriens 0,39). Det mest imponerende var imidlertid maskineriet i denne bilen. Under panseret satt det en fem liter stor V12-motor (selskapets aller første V12). Den leverte en effekt på 300 hestekrefter og et dreiemoment på 450 newtonmeter. Mange hevder dessuten at motoren yter mer enn de oppgitte 300-hestekreftene.
Den ble dessuten tilbudt med alt tenkelig ekstrautstyr, noe som gjorde den til en ideell bil for lange etapper på Autobahn. Alt dette sørget imidlertid for at bilen ble tung. En 850i veide hele 1975 kilo. Dette gjorde bilen langt mindre sportslig å kjøre i svingene. Dette skapte debatt blant puristene i BMW-miljøet, som mente at merket måtte fokusere på lav vekt, sportslige kjøreegenskaper og ikke bry seg om all verdens ekstrautstyr.
Da bilen ble lansert i 1989 kunne ikke tidspunktet vært verre. Verden hadde nettopp gjennomgått ei økonomisk krise, og folk hadde gått trange tider i møte. Dette gjorde den overdådige 8-serien til overs. Allikevel ble det produsert i overkant av 31 000 biler mellom 1989 og 1999. Det er imidlertid liten tvil om at bilen hadde solgt langt bedre om pengefesten fra midten av 80-tallet hadde fortsatt.
BMW 8-serien ble tilbudt med flere motoralternativer. Se tabell under for mer.
Skjermdump: Wikipedia |
Den kan for øvrig nevnes at McLaren F1, verdens raskeste bil fra 1992, var utstyrt med en trimmet versjon av M70B50-motoren til BMW.
Designet, som er ført i hånden av Claus Luthe og Klaus Kapitza, er svært omdiskutert. Det er imidlertid liten tvil om at bilen modnes godt. Den blir vakrere og vakrere jo eldre den blir.
Foto: BMW/www.germancarsforsale.com
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar