Søndag gikk siste løp i årets sesong av DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) av stabelen på Hockenheimring. Svensken Mattias Ekström i Audi tok førsteplassen foran to andre Audi-biler. På fjerdeplass kom Paul Di Resta i Mercedes-Benz. Femteplassen tok Marco Wittmann i BMW, som tok førsteplassen sammenlagt denne sesongen.
Tirsdag skriver det tyske bilbladet Auto Motor Und Sport, at det kommer et nytt motorreglement i DTM til 2017-sesongen. Dermed skjer det samme som har skjedd i Formel 1, hvor bilene i år gikk fra og ha en selvpustende V8-motor på 2,4 liter, til turboladet V6-motor på 1,6 liter.
Fram til 2017-sesongen skal DTM bilene fortsette å ha en selvpustende V8-motot med maksimalt 4 liter i slagvolum og rundt 500 hestekrefter. Vinkelen mellom blokkene må dessuten være 90 grader, i tillegg til at innsuget er begrenset med såkalte air-restrictors. Fra og med 2017 skal imidlertid både slagvolumet og antall sylindre halveres. Den nye motorformelen sier nemlig at bilene må ha en rekkefirer på to liter med turbolader. Effekten skal forbli den samme som i dag.
Marco Wittmanns BMW M4. Foto: BMW M |
Det skal bli interessant og se hvordan fabrikantene i DTM, BMW, Mercedes-Benz og Audi, takler det nye reglementet, og om det blir stor forskjell i ytelse på de ulike drivlinjene. I årets Formel 1-sesong har Mercedes-Benz nærmest vært uovervinnelige på grunn av effekten i sin maskin. Om de forblir like teknisk overlegne i DTM gjenstår å se. Det er imidlertid tvilsomt, ettersom både Audi og BMW satser tungt i DTM om dagen.
Det kan nevnes at den nye motorformelen er laget i et samarbeid med det japanske mesterskapet Super-GT, som skal kjøre med samme motorisering fra 2017.
DTM 2014. Foto: www.dtm.com |
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar