tirsdag 7. oktober 2014

Effekt veier opp for vekt


Det aller første innlegget på Lenkrad handlet om vektutviklinga som har funnet sted på biler de siste 30 åra. Innlegget kan leses her.

For å se nærmere på utviklinga ble massen til samtlige generasjoner BMW 3-serie (med lik modellbetegnelse) sammenlignet.  Det er imidlertid også interessant å se på forholdet mellom hestekrefter og vekt. For selv om bilene har blitt tyngre, har effekten på motorene økt betraktelig, i tillegg til at forbruket har gått ned. 

Under følger en litt utvidet tabell, som inneholder vekt, effekt, effekt per tonn og akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen.
  • E21 320  (1977): 1090kg, 120 HK, 110,0 HK/tonn, 10,70s
  • E30 320i (1985): 1125kg, 129 HK, 114,7 HK/tonn, 11,20s
  • E36 320i (1992): 1270kg, 150 HK, 118,1 HK/tonn,  9,80s
  • E46 320i (1999): 1375kg, 150 HK, 109,1 HK/tonn,  9,90s
  • E90 320i (2005): 1395kg, 150 HK, 107,5 HK/tonn,  9,00s
  • F30 320i (2012): 1500kg, 184 HK, 122,7 HK/tonn,  7,60s

Statistikken må tas med en klype salt. Spesifikasjonene er hentet fra www.carfolio.com, og hver modell er sannsynligvis ikke hundre prosent sammenlignbar. Vekta vil variere innenfor hver modell, på grunn av ustyrsmengde, karosseriform og hvem som har testet bilen. Statistikken gir imidlertid et interessant bilde, for selv om BMW 3-serie har lagt på seg med nesten et halvt tonn siden 1977, er dagens modell (F30) bilen med flest hestekrefter per tonn (122,7).

Dette var imidlertid ikke tilfelle med forrige generasjon, E90, ifølge disse tallene. Denne har minst hestekrefter per tonn (107,5 HK/tonn). Den er imidlertid nest raskest av alle fra 0 til 100 kilometer i timen. Dette skyldes sannsynligvis en mer effektiv drivlinje kombinert med mer dreiemoment.


BMW E36 3-serie.
Det kan dessuten se ut som at tre generasjoner (E36, E46 og E90) deler samme motor i 320i-utgave. Dette er ikke tilfellet. BMW E36 hadde M50B20-motoren, med seks sylindre og to liter i slagvolum. E46 hadde en videreutvikling av denne, M52TUB20, som også har seks sylindre og et slagvolum på to liter. Forskjellen ligger imidlertid i at sistnevnte har BMWs Vanos-system. Det er også verdt å nevne at E46 fikk M54B22-motor etter facelift i 2000. Denne var på 2,2 liter, og hadde 170 hestekrefter.

E90 320i hadde i motsetning til E36 og E46 kun fire sylindre, men allikevel samme effekt.

Når det gjelder vektutvikling og effekt; tenk om det hadde vært mulig å produsere en BMW 3-serie med dagens drivlinje, kombinert med vekta til den første generasjonen. Det hadde gitt 168 hestekrefter per tonn, og den hadde sannsynligvis gjort 0 til 100 kilometer på godt under 7 sekunder. I tillegg hadde bensinforbruket gått ned.

Alle foto: BMW

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar