Det aller første innlegget på Lenkrad handlet om vektutviklinga som har funnet sted på biler de siste 30 åra. Innlegget kan leses her.
For å se nærmere på utviklinga ble massen til samtlige generasjoner BMW 3-serie (med lik modellbetegnelse) sammenlignet. Det er imidlertid også interessant å se på forholdet mellom hestekrefter og vekt. For selv om bilene har blitt tyngre, har effekten på motorene økt betraktelig, i tillegg til at forbruket har gått ned.
Under følger en litt utvidet tabell, som inneholder vekt, effekt, effekt per tonn og akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen.
- E21 320 (1977): 1090kg, 120 HK, 110,0 HK/tonn, 10,70s
- E30 320i (1985): 1125kg, 129 HK, 114,7 HK/tonn, 11,20s
- E36 320i (1992): 1270kg, 150 HK, 118,1 HK/tonn, 9,80s
- E46 320i (1999): 1375kg, 150 HK, 109,1 HK/tonn, 9,90s
- E90 320i (2005): 1395kg, 150 HK, 107,5 HK/tonn, 9,00s
- F30 320i (2012): 1500kg, 184 HK, 122,7 HK/tonn, 7,60s
Dette var imidlertid ikke tilfelle med forrige generasjon, E90, ifølge disse tallene. Denne har minst hestekrefter per tonn (107,5 HK/tonn). Den er imidlertid nest raskest av alle fra 0 til 100 kilometer i timen. Dette skyldes sannsynligvis en mer effektiv drivlinje kombinert med mer dreiemoment.
BMW E36 3-serie. |
E90 320i hadde i motsetning til E36 og E46 kun fire sylindre, men allikevel samme effekt.
Når det gjelder vektutvikling og effekt; tenk om det hadde vært mulig å produsere en BMW 3-serie med dagens drivlinje, kombinert med vekta til den første generasjonen. Det hadde gitt 168 hestekrefter per tonn, og den hadde sannsynligvis gjort 0 til 100 kilometer på godt under 7 sekunder. I tillegg hadde bensinforbruket gått ned.
Alle foto: BMW
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar