mandag 6. oktober 2014

Vel bekomme


Blåmandag eller ikke - dagen blir mye bedre med en mauritius-blå BMW E34 M5. Dette er andre generasjon M5, og er siste generasjon som ble bygget for hånd av BMWs motorsportavdeling i forstadsbyen Garching ved München. Hver bil tok rundt to uker å bygge.

E34 M5 ble introdusert i september 1988. Da var den utstyrt med S38B36-motoren. Det vil si seks sylindre i rekke, 3,6 liter i slagvolum, 315 hestekrefter og ekstremt vakker eksosklang. I 1991 fikk man dessuten S38B38-motoren til M5. 

Denne, som hadde 3,8 liter i slagvolum, leverte hele 340 hestekrefter. BMW M økte nemlig ikke bare slagvolumet, motoren fikk også lettere stempel, kortere råder, økt kompresjon, fordelerløs tenning med seks coiler, nytt innsug og nytt eksosanlegg. Dette, kombinert med M-avdelingens anerkjente arbeid med drivverk og understell, har gitt denne bilen legendarisk status.

I 1991 fikk man dessuten en stasjonsvognutgave av denne bilen. Stasjonsvogner blir ikke stort bedre. Som en kuriositet kan det også nevnes at BMW eksperimenterte med en E34 M5 cabriolet. Denne kom imidlertid aldri i produksjon. Mer om denne siden.

BMW E34 M5 var i produksjon fram til 1995. I alt 12.254 ble produsert.

Foto: BMW og www.bimmertoday.de






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar